09129368456
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 26 مرداد 1401 در ساعت 43 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه با افزایش آلودگی هوا، شاهد مشکلات تنفسی زیادی در انسان های مختلف هستیم. ایجاد اختلال در تنفس روزانه ممکن است انجام حتی کار های ساده را هم برایتان دشوار کند. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، دستگاه های مختلفی به وجود آمده اند که به تنفس ساده تر انسان ها، مخصوصاً افرادی که مشکلات خاصی دارند کمک خواهند کرد. یکی از مدل های پر کاربرد این دستگاه های کمک تنفسی بای پپ ( bipap ) نام دارد که به تنفس راحت تر افراد بسیاری کمک کرده است و اهمیت زیادی در علم پزشکی دارد. در ادامه مطلب شما را به طور دقیق تر با این دستگاه آشنا خواهیم کرد.

دستگاه بای پپ ( bipap ) چیست؟ و چگونه کار می کند؟

این دستگاه درواقع یک نوع درمان تهویه غیر تهاجمی است که تنفس را برای بیماران خاص ساده تر می کند. دستگاه بای پپ ( bipap ) در دو نوع خانگی و بیمارستانی عرضه می شود. تجهیزات پزشکی خانگی اغلب اندازه کوچکی دارند و حدوداً می توان اندازه آن ها را با یک تستر کوچک که در آشپزخانه شما وجود دارد، مقایسه کرد؛ اما مدل های بیمارستانی اندازه های بزرگ تر و انواع مختلفی دارند

نحوه کار بای پپ بسیار ساده است. بای پپ توسط یک لوله به ماسک های مخصوصی متصل می شود و با فشار، هوا را به داخل ریه هایتان می فرستد. میزان فشار و هوایی که وارد ریه ها می شود، وابسته به تنظیماتی است که شما برای دستگاه در نظر می گیرید. ممکن است این دستگاه را با نام دو سطح نیز بشناسید. دلیل انتخاب این نام، تعداد فشار هایی است که این دستگاه در اختیار شما قرار خواهد داد. هنگام تنفس، فشار دستگاه بیشتر می شود و اکسیژن را وارد ریه هایتان می کند تا سطح اکسیژن خون را افزایش دهد. همچنین هنگام بازدم، فشار کاهش پیدا می کند تا تنفس ساده تری با دم و بازدم نرمال داشته باشید.

بای پپ برای چه کسانی مناسب است؟


در هر شرایطی که یک بیمار قادر به تنفس صحیح نباشد، دستگاه بای پپ ( bipap ) می تواند راه حل مناسبی برای بهبود تنفس و افزایش میزان اکسیژن خون باشد. در ادامه چندین مورد از کاربرد این دستگاه را برایتان ذکر خواهیم کرد.

  • (COPD) که به عنوان اختلال انسداد مزمن ریه شناخته می شود.
  • (OHS) سندرمی به نام هیپوونتیلاسیون که با سندرم چاقی نیز شناخته می شود.
  • بای پپ در بیمارستان ها برای درمان فوری مشکلات تنفسی به کار می رود؛ زیرا به صورت غیر تهاجمی عمل می کند؛ در نتیجه این دستگاه بهتر از لوله گذاری خواهد بود.
  • اگر برای فردی از لوله گذاری استفاده کردید، پس از برداشتن لوله می توانید از این دستگاه برای بهبود تنفس آن فرد نیز استفاده کنید.
  • همچنین افرادی که از کرونا رنج برده و به مشکلات ریوی و تنفسی دچار شده اند نیز می توانند از این دستگاه نهایت استفاده را برای تنفس بهتر ببرند.

استفاده از این دستگاه چه نتیجه ای دارد؟


اگر پزشک استفاده از این دستگاه را برای شما تجویز کند، ابتدا لازم است یک متخصص در این زمینه، دستگاه را برای شما نصب کند و طبق دستور پزشک تنظیمات آن را برای شما انجام دهد. اگر تنظیمات درست انجام شود و طبق دستور پزشک از آن استفاده کنید، در نهایت به بهبود تنفس شما منجر خواهد شد. هنگام تهیه آن با یک دستگاه رومیزی، یک موتور، لوله و ماسک رو به رو خواهید شد. نحوه کار با آن ها را لازم است ابتدا آموزش ببینید و سپس آن را بر روی صورت خود قرار دهید. ابتدا ممکن است کمی اذیت شوید؛ اما در ادامه به آن عادت خواهید کرد. همچنین صدای دستگاه بای پپ ( bipap ) ممکن است کمی برایتان مزاحمت ایجاد کند؛ اما در ادامه به آن صدا هم عادت خواهید کرد. میزان استفاده از آن نیز توسط پزشک تجویز می شود و نباید بدون دستور او کاری انجام دهید.

عوارض جانبی استفاده از بای پپ چیست؟

دستگاه های بای پپ ( bipap ) اغلب بسیار ایمن هستند و عوارض جانبی خاصی ندارند؛ اما به طور کلی ممکن است شامل عوارض جانبی خفیفی که در ادامه ذکر می کنیم، بشوند.

  1. نفخ معده
  2. ناراحتی عمومی
  3. خشکی دهان
  4. خشکی بینی
  5. آبریزش بینی
  6. ایجاد فشار بر روی سینوس
  7. تحریک پوست به دلیل قرار گرفتن ماسک بر روی صورت
  8. اگر ماسک و لوله به درستی تمیز نشوند، ممکن است شاهد بروز عفونت ها نیز باشید. اگرچه که این مشکل کمی نادر است؛ اما به هر حال احتیاط شرط عقل است.

اگر با هر یک از مشکلات زیر رو به رو شدید، تنها کافی است مسئله را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید تا تنظیمات دستگاه را تغییر دهد و مشکل پیش آمده را رفع کند.

تفاوت این دستگاه با دستگاه cpap چیست؟


این دو دستگاه عوارض جانبی یکسانی دارند؛ اما از لحاظ عملکرد کمی متفاوت هستند. دستگاه بای پپ ( bipap ) دو سطح فشار را ارائه می کند و هنگام دم فشار را بالا می برد و با بازدم شما، فشار را کاهش می دهد؛ اما دستگاه cpap تنها یک سطح فشار را ارائه می دهد که برای بیمارانی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب هستند، بسیار مناسب خواهد بود؛ زیرا هنگام خواب، شما به دو فشار احتیاج نخواهید داشت تا تنفس خوبی را تجربه کنید.

سؤالات متداول درباره دستگاه بای پپ ( bipap )

1) تا چه زمانی می توانید از دستگاه بای پپ ( bipap ) استفاده کنید؟ به طور تکنیکی شما می توانید از این دستگاه به طور نامحدود استفاده کنید؛ اما اغلب این کار توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است مشکلات زیادی برایتان به وجود بیاورد. در نتیجه طبق دستور پزشک لازم است از آن استفاده کنید.

2) آیا این دستگاه می تواند به ریه های شما آسیب برساند؟ ایجاد آسیب ریوی جزء عوارض جانبی این دستگاه شناخته نمی شود؛ اما به هر حال بهتر است همیشه زیر نظر پزشک از آن استفاده کنید تا مشکلی برایتان رخ ندهد‌.

 

نتیجه گیری

در این مقاله درباره دستگاه بای پپ، عوارض احتمالی آن و طریقه استفاده از آن صحبت کردیم. در نهایت اگر از مشکلات تنفسی رنج می برید، لازم است طبق دستور پزشک از دستگاه بای پپ ( bipap ) استفاده کنید و از مزایای آن بهره ببرید تا تنفس بهتری را در زندگی خود تجربه کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 12 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()